Biografie

Joost van der LindenJoost van der Linden      t e n o r

Joost van der Linden studeerde aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag en het Rotterdams Conservatorium. Na zijn studie volgde hij masterclasses aan de Britten-Pears School en nam hij, op uitnodiging, deel aan een masterclass onder leiding van Thomas Allen (The Samling Foundation). Zijn zanglessen zette hij sindsdien voort bij Diane Forlano in Engeland en Liane Jespers in België. Momenteel volgt hij zanglessen bij Sasja Hunnego.
Joost van der Linden heeft gezongen bij The Amsterdam Baroque Choir o.l.v. Ton Koopman, Collegium Vocale Gent en La Chapelle Royale o.l.v. Philippe Herreweghe, Nederlands Kamerkoor, Groot Omroepkoor en ensembles als Musicalische Compagney uit Berlijn en het Gesualdo Consort Amsterdam.
Momenteel treedt hij op met harpiste Manja Smits en altvioliste Suzanne Dijkstra. Met het programma Songs from the Isles verzorgen zij kamermuziekconcerten. Daarnaast werkt hij regelmatig samen met het Letse Kesselberg Ensemble van celliste Ilze Grudule.

Hij is een veelvuldig gevraagd solist in de grote oratoria en de passies uit de Barok (met name in de rol van Evangelist), de klassieke- en romantische periode. Daarnaast omvat zijn repertoire muziek uit de 17e eeuw (Monteverdi, Schütz) en 20e eeuw (Strawinsky, Britten). Zo was hij in te horen in Strawinsky’s Les Noces, een productie van het Scapino-ballet.
Hij werkte met dirigenten als Jane Glover, Jurjen Hempel, Jos van Veldhoven, Werner Herbers (Ebony Band Amsterdam), Jed Wentz (Musica Ad Rhenum) en Ton Koopman en orkesten als het Orkest van het Oosten, Het Gelders Orkest, het Noord Nederlands Orkest,  het Radio Philharmonisch Orkest, Barockorchester Capriccio Basel, Kammersinfonie Bremen en Orchestra Sinfonica Nazionale(RAI).

Aan diverse cd-opnamen verleende hij solistische medewerking waaronder cantates van J.S. Bach met The Amsterdam Baroque Orchestra o.l.v. Ton Koopman, Purcell’s Timon of Athens met Musica Ad Rhenum en een recente opname met werken van Carlo Donato Cossoni met het Kesselberg Ensemble.
In binnen- en buitenland trad hij op in Raskatov’s A Dog’s Heart(DNO), Handel’s opera Acis and Galatea (Gregynog Festival in Wales), in de Fairy Queen van Purcell (Aldeburgh Festival), Monteverdi’s Maria Vespers (i.s.m. het Philharmonischer Chor Berlin) in Handel’s Alceste (Festival de Tréguier et Semaines Musicales de Quimper), Bastien und Bastienne (Festival Opera d’Eté de Dijon) en in King Arthur van Henry Purcell(The Amsterdam Baroque Orchestra). Daarnaast verleende hij zijn solistische medewerking aan diverse concerten in het Festival voor Oude Muziek, Wratislavia Cantans, Tage Alter Musik in Herne, Itinéraire Baroque en het festival Baroka mūzikas dienas Rēzeknē.
Met het ensemble SongCircle verzorgt hij regelmatig liedconcerten voor de Vereniging Vrienden van het Lied.