Songs from the Isles

Songs from the Isles

Songs from the Isles  met  Suzanne Dijkstra, altviool  &  Manja Smits, harp.
De Britse eilanden hebben iets ongenaakbaars. Het weer is er slecht, de kusten zijn steil, het eten heeft een slechte reputatie. Maar één ding staat vast: ze kunnen daar zingen. De Engelse, Ierse, Schotse en Welshe zangers en koren die wereldberoemd zijn geworden passen niet op deze pagina. Volksliedjes als Greensleeves en The Salley Gardens zitten ergens wel in ieders geheugen opgeslagen. Geen componist uit deze contreien die niet een groot deel van zijn werk aan de liedkunst heeft gewijd.
Het was een waar genoegen om uit deze schatkamer te mogen putten voor een heel bijzonder programma. Met oude liederen van luitvirtuoos John Dowland, van Henry Purcell, Ivor Gurney en Gustav Holst. Maar ook met volksliedjes, vol weemoed, geestigheid en verlangen, in een meesterlijke bewerking van Benjamin Britten. Van Britten is ook de Suite voor harp-solo, en het onvergelijkbare Lachrymae voor solo-altviool en harp, dat geïnspireerd is door een lied van John Dowland en eigenlijk de aanleiding vormde voor het hele programma.
En het werkte! De première in Zaandam, in de serie Nieuwe Huys Concerten, was een enorm succes.
Optredens volgden in het Beauforthuis in Austerlitz, in de serie van het Nederlands Philharmonisch Orkest, in de serie zomerconcerten van het Witte Kerkje te Heiloo en Stichting Duyschotconcerten.
Redenen te over voor een reprise in het komende seizoen!
Voor informatie en boekingen kunt u contact opnemen met :
Manja Smits
Joost van der Linden

For most of my life I have lived closely in touch with the sea. My parent’s house in Lowestoft directly faced the sea, and my life as a child was coloured by the fierce storms that sometimes drove ships on to our coast and ate away whole stretches of the neighbouring cliffs. In writing Peter Grimes, I wanted to express my awareness of the perpetual struggle of men and women whose livelihood depends on the sea… One of my chief aims is to try and restore to the musical setting of the English language a brilliance, freedom, and vitality that have been curiously rare since the death of Purcell………there are moments when I want to say something subtle & intimate, which will possibly be only understood by people who feel about things the way I do. This is when one wants to write a string quartet, or for an odd collection of instruments, or to write songs or song cycles.
Benjamin Britten

 

 

Categories:

Concerten